Mijozlar tajribasi
Biznes va uning mijozlari o'rtasidagi munosabatlar mijozning tajribasi darajasiga qaratilgan bo'lib, u mijozning marketingdan tortib to xizmatigacha bo'lgan to'liq sayohatini o'z ichiga oladi. Mijozlar tajribasining o'ziga xos xususiyati shundaki, u nafaqat ma'lum bir harakatlar to'plamidagi ko'rsatkichlarni, balki o'zaro ta'sir taassurotlarini ham o'z ichiga oladi. Bizning maqolamizdan siz mijozlar tajribasi haqida hamma narsani bilib olasiz: uni rivojlantirish zarurati nima, CX boshqaruvi qanday amalga oshiriladi, ushbu ko'rsatkich sotishda qanday aks etadi va uni qanday yaxshilash kerak.
CX metrikasining ahamiyati?
Bozordagi ko'plab mahsulotlar o'xshash xususiyatlarga ega, chunki ular ommaviy bozorga yo'naltirilgan. Shuning uchun mijozlar auditoriyasi uchun nafaqat mahsulotning sifati va xususiyatlari, balki foydalanish tajribasi ham muhimdir.
Iste'molchilar kompaniya bilan aloqani his qilishlari va kompaniya ularning manfaatlarini qadrlashi va hurmat qilishini tushunishlari kerak. Bunday munosabatlarni baholash uchun mijozlar tajribasi – mijozlar tajribasi metrikasi qo'llaniladi.
Shuni yodda tutingki, metrik kompaniya yoki brendning umumiy idrokida aks etadigan kümülatif samaradorlikka ega. Shu sababli, mijozlar tajribasi sifatini yaxshilash strategiyasi har qanday biznes uchun juda muhimdir.
Bunday omillar mijozlar auditoriyasining fikriga muhim rol o'ynaydi:
- Marketing mijozlar talablariga qanchalik mos keladi;
- O'zaro ta'sir strategiyasining kuchi;
- Tovarlar/xizmatlarni reklama qilish uchun saytning qulayligi;
- Ular bilan o'zaro aloqada bo'lgan xodimlar uchun mijozlar ma'lumotlarining mavjudligi.
Qoniqish va sodiqlik darajasi mijozlar auditoriyasining kompaniya tomonidan qanchalik eshitilishi va tushunilishini his qilishiga bog'liq.
O'zaro ta'sir turidan qat'i nazar, ijobiy va qimmatli mijozlar tajribasini shakllantirish uchun aniq strategiya muhimdir. Uning asosida mahsulotning raqobatchilarga nisbatan afzalliklarini, bozor tadqiqotlarini, shuningdek kompaniyaning maqsadlari va qadriyatlarini aks ettirishni hisobga olish muhimdir.
Strategiyani ishlab chiqish va amalga oshirishda kompaniyaning har bir xodimini jalb qilish muhimdir. Bu mijoz muammolarini hal qilishda muvofiqlashtirishni soddalashtirishga imkon beradi, natijada mijozlar tajribasi sifati yaxshilanadi.
Yaxshi CX ni nima aniqlaydi
Mijozlar tajribasi tizimi yaxshi va yomonga bo'linadi. Agar kompaniya bilan o'zaro aloqada bo'lganidan keyin, hatto sotib olmasdan ham, mijoz o'zaro munosabatlardan mamnunligini his qilsa, bu mijozlar tajribasining ijobiy darajasining ko'rsatkichidir.

Ijobiy CX shakllanishiga quyidagilar ta'sir qiladi:
- Aniq maqsadli marketing;
- Xarid qilishda mijoz uchun qulaylik;
- O'z-o'ziga xizmat ko'rsatish tizimining funksionalligi:
- Joy, vaqt, qurilmadan qat'i nazar, kompaniya bilan aloqa.
Shuni unutmangki, zamonaviy voqelikda mijozlar auditoriyasi har qanday kompaniyadan turli xil aloqa kanallari orqali o'zaro aloqa qilish imkoniyatini kutadi va brend mijozning xohish-istaklarini taxmin qilishga qodir.
O'zaro ta'sirning barcha nuqtalarida yaxshi mijozlar tajribasiga erishish uchun mijozlar tajribasi sifatini to'plash va tahlil qilish kerak. Buning uchun mijozlar auditoriyasi bilan ishlashning barcha bosqichlarida, chakana savdo nuqtasidan bosh ofisgacha olingan ma'lumotlar va tahlillarni birlashtirish kerak.
Yomon mijozlar tajribasining belgilari
Agar kompaniya bilan o'zaro aloqada bo'lganidan so'ng, mijoz norozi bo'lib qolsa, tirnash xususiyati yoki umidsizlikni boshdan kechirsa, bu ko'rsatkichning past sifatini ko'rsatadi. Qanday qilib kompaniya Quality Customer Experience darajasi kerakli darajaga mos kelmasligini aniqlay oladi?
Ko'pincha salbiy CX iste'molchilar tomonidan qabul qilinadi, agar o'zaro ta'sirdan keyin kompaniya nafaqat mijoz va uning ehtiyojlari haqida bilmasligini his qilsa, balki unga befarq munosabatda bo'lsa.
Buning sabablari quyidagilar bo'lishi mumkin:
- Murakkab navigatsiyaga ega sayt;
- Mahsulot sifati kutilganidan past;
- So'rovlar asta-sekin ko'rib chiqiladi;
- Marketing maqsadli auditoriyaga moslashtirilmagan.
Shuni unutmangki, zamonaviy dunyoning haqiqatlari kompaniyalardan shaxsiylashtirishni afzal ko'rgan holda mijozlar auditoriyasi bilan ishlashda standart yondashuvlardan voz kechishni talab qiladi. Albatta, shaxsiy yondashuvdan mijoz haqida maksimal ma'lumot olish talab etiladi, zamonaviy texnologiyalar ularni mijozlar tomonidan qasddan va beixtiyor taqdim etish asosida olish imkonini beradi. Shuning uchun kompaniya mijozlar auditoriyasi bilan aloqa qilish imkoniyatidan to'liq foydalanmayotganligi uchun hech qanday bahona yo'q.
Ko'pincha, mijozlar bilan o'zaro munosabatlar tarixini to'liq saqlamaydigan yoki ishlatmaydigan kompaniyalar uchun past ko'rsatkich. Zamonaviy CRM tizimlari maksimal ma'lumotlar to'plamini to'plash va undan foydalanishni avtomatlashtirishga imkon beradi.
Mijozlar tajribasi darajasini baholash
Zamonaviy voqeliklar mijozlar bilan o'zaro munosabatlarning yangi qoidalarini belgilaydi va ilgari ishlatilgan mijozlar tajribasini shakllantirish texnologiyalari doimiy ravishda o'zgarib turadigan mijozlarning yangi talablariga to'liq javob bera olmaydi. Shuning uchun samarali mijozlar tajribasi tizimi doimiy ravishda rivojlanishi kerak.
Ushbu jarayondagi asosiy tavsiyalar orasida mijozlar tajribasi xaritasini yaratish mavjud. Uning yordami bilan kompaniya sotib olish jarayonini mijozning ko'zlari bilan ko'radi, o'zaro ta'sirning bahsli yoki samarasiz usullarini aniqlaydi. Bu nafaqat mijozlar auditoriyasi bilan o'zaro aloqa xizmatlarining hozirgi darajasini baholashga imkon beradi, balki kelajakda muvaffaqiyatli marketing faoliyati uchun asos yaratadi.

Baholash uchun mijozlar tajribasi haqida ma'lumot to'plash uchun quyidagi vositalardan foydalanishni tavsiya etamiz:
- O'zaro munosabatlarning turli bosqichlarida so'rovlar orqali mijozlar ehtiyojini qondirish;
- Mijozlarning chiqish darajasi va sabablarini tahlil qilish;
- Fokus-guruh darajasida mijozlar tajribasini muhokama qilish;
- Qo'llab-quvvatlash ma'lumotlari tahlili.
Bularning barchasi mijozlar tajribasi sifatiga salbiy ta'sir ko'rsatadigan shunga o'xshash muammoli vaziyatlarni aniqlashga imkon beradi. Muammoli tomonlarni ishlab chiqqandan so'ng, siz mijozlar tajribasini oshirishga o'tishingiz mumkin.
Kompaniyaning mijozlar tajribasini yaxshilash
Mijozlar tajribasini yaxshilash uchun sehrli tayoqcha yoki universal yondashuv yo'q. Biznes sohasiga va kompaniyaning hozirgi holatiga qarab, bu jarayon sezilarli darajada farq qilishi mumkin.
Shunga qaramay, mijozlar tajribasi sifatini oshirish bo'yicha uchta asosiy yo'nalish mavjud.
Kompaniya uchun mijozlar tajribasi muhim bo'lishi kerak.
Kompaniya mijozlarga xizmat ko'rsatish uchun mas'ul shaxsni aniqlashi va uni iloji boricha ishga jalb qilishi kerak. Kompaniyadagi ushbu pozitsiya shuni anglatadiki, ushbu xodim nafaqat qaror qabul qiladi, balki buning uchun vazifalarni bajarish uchun zarur vakolatlar va resurslarning to'liqligiga ega.
Xodimlarning huquqlari va majburiyatlari.
Agar xodimlar mijozlarning muammolarini hal qila olsalar, ularga ushbu imkoniyatni berish muhimdir. Bu xodimlarning huquqlarini kengaytirishni talab qilishi mumkin. Biroq, bu masalada muvozanatli qarorlar qabul qilish muhimdir. Mijozlarga yaqinlashish va ularning talablariga javob berish uchun xodimlar bilan doimiy aloqada bo'lish, ishning zaif tomonlarini aniqlash va ko'nikmalarni takomillashtirishga yordam berish muhimdir.
Mijozlar tajribasini shaxsiylashtirish.
Mijozlar tajribasi sifatini yaxshilash faqat mijozlarga moslashtirilgan yondashuv bilan mumkin. Zamonaviy texnologiyalarning afzalligi shundaki, ko'plab jarayonlar mavjud avtomatlashtirish. Xizmatni sotib olganingizdan yoki buyurtma qilganingizdan so'ng mijozlarga minnatdorchilik bildirishnomalarini yuborish imkoniyatini e'tiborsiz qoldirmang, mahsulot va xizmatlardan qoniqish, sayt/ilova/qo'llab-quvvatlash xizmatidan foydalanish qulayligi bo'yicha mijozlar so'rovlarini o'tkazing.
Xulosalar
Statistikaga ko'ra, mijozlar tajribasiga sarmoya kiritadigan kompaniyalar yangi mijozlarni jalb qilishdan ko'ra ko'proq foyda olishadi. Buning sababi shundaki, agar kompaniya o'z rivojlanishida bozorning umumiy dinamikasiga e'tibor qaratsa, unda uning barcha harakatlari raqobatchilarning harakatlariga javob berishga kamayadi. Agar brend mijozlar auditoriyasining maqsadlari va ehtiyojlarini aniqlashga sarmoya kiritsa, u mijozlar uchun qiziqarli takliflar berib, bozorda innovatorga aylanadi.