Maqsadli auditoriya
Kompaniyaning ma'lum bir mahsulot yoki xizmat turiga qiziqqan iste'molchilar guruhi maqsadli auditoriya deb ataladi. Statistikaga ko'ra, ularning barchasi kamida bitta umumiy xususiyatga ega – bu jinsi, kasbi, qiziqishlari yoki oilaviy ahvoli bo'lishi mumkin.
Agar kompaniya maqsadli auditoriyasining portretini bilsa, u marketing faoliyatining daromadliligini oshirishi mumkin, chunki u o'z mijozlarining asosiy ehtiyojlarini tushunadi.
Bizning sharhimizdan siz maqsadli auditoriya haqida hamma narsani bilib olasiz: bu ta'rif nimani anglatadi, kompaniyangizning maqsadli auditoriyasini qanday tahlil qilish va segmentatsiya qilish.
Nima uchun kompaniyaning maqsadli auditoriyasini bilish kerak
Samarali reklama strategiyasini ishlab chiqish uchun mijozlarning talablari va umidlariga e'tibor qaratish lozim. Maqsadli auditoriyani bilish brendni ilgari surishda bunday muammolarni hal qilishga yordam beradi:
- Maqsadli auditoriya bilan samarali aloqani o'rnating-agar siz uni o'rgansangiz, maqsadli auditoriyani, iste'molchilarga nima kerakligini va aloqa uchun qaysi kanallardan foydalanish yaxshiroq ekanligini yaxshiroq tushunishingiz mumkin;
- Turli toifadagi foydalanuvchilarning mijozlari kompaniya xizmatlaridan foydalanishlari mumkin va maqsadli auditoriyani bilib, siz reklama qilishda ustuvor guruhlarga e'tibor qaratib, xarajatlarni optimallashtirishingiz mumkin;
- Tahlil asosida siz biznesni maqsadli auditoriyaning talablari va talablariga muvofiq ravishda moslashtirishingiz, ularning tashkilotga sodiqligi va mehrini oshirishingiz mumkin.
Bularning barchasi sizning kompaniyangizga raqobatdosh ustunliklarni beradi. Mahsulotlar va xizmatlar mijozlar talablariga javob beradi, bu sizni boshqa kompaniyalar fonida yaxshi ajratib turadi.
Ammo agar biznes maqsadli auditoriyani o'rganmasa, unda yangi mahsulot yoki xizmatlarni ishga tushirish muvaffaqiyatli bo'lmaydi. Kompaniya doimiy ravishda investitsiyalardan to'g'ri daromad olmasdan marketingda yo'qotishlarga duch keladi.
Maqsadli auditoriya turlari
Har qanday kompaniyada maqsadli auditoriya bir nechta toifalarga bo'linadi. Bu shuni anglatadiki, biznesni nafaqat asosiy mijozlar guruhi, balki boshqa toifadagi foydalanuvchilar uchun ham foyda yo'qotmasdan eng samarali strategiyani ishlab chiqish uchun rivojlantirish kerak.

Maqsadli auditoriyaning qanday turlari mavjudligini ko'rib chiqing:
- Asosiysi, aniq qiziqishga ega mijozlar.
- Bilvosita-ma'lum bir mahsulotni sotib olish to'g'risida boshqalarning qaroriga ta'sir ko'rsatadigan mijozlar toifasi.
- Keng-bu bir xil xususiyatlarga ega bo'lmagan foydalanuvchilar, ammo ma'lum bir mahsulotning iste'molchilari.
- Tor-mahsulot va xizmatlarga yo'naltirilgan umumiy xususiyatlarga ega xaridorlar guruhi.
Sizning brendingiz maqsadli auditoriyaning qaysi turi sotilayotgan mahsulot yoki xizmat toifasiga bog'liq.
Masalan, kompaniya bolalar ovqatini ishlab chiqaradi – asosiy maqsadli auditoriya bolali oilaviy odamlar, bilvosita-shifokorlar va ovqatlanish mutaxassilari sizning mahsulotingizni kompaniyaning asosiy maqsadli auditoriyasiga maslahat berishadi.
Ammo elektronika ishlab chiqaruvchisi uchun faoliyatni asosiy maqsadli auditoriyaga emas, balki keng auditoriyaga yo'naltirish muhimdir – turli xil xususiyatlarga ega odamlar bunday mahsulotlardan foydalanadilar va ularning maksimal sonini sotib olishga qiziqish muhimdir.
Bunday kompaniya uchun tor maqsadli auditoriya bilan ishlash ma'lum foydalanuvchilar guruhlarini jalb qilish strategiyasini ishlab chiqishdan iborat. Shunday qilib, aqlli soatlar keng maqsadli auditoriya mijozlari tomonidan sotib olinadi, ammo siz mahsulotning ma'lum funktsiyalarini – sog'lig'ini kuzatadigan sportchilar orasida targ'ib qilish orqali tor bilan ishlashni faollashtirishingiz mumkin.
Ushbu to'rt turdan tashqari yana ikkita foydalanuvchi guruhi mavjud. Kompaniya o'z faoliyatida B2C va B2B korporativ mijozlariga e'tibor qaratishi mumkin.
Maqsadli auditoriya-tasniflash
Oddiy algoritm yordamida chakana savdo, onlayn-do'kon, ishlab chiqaruvchi va boshqa har qanday biznes sohasidagi maqsadli auditoriyani tahlil qilish mumkin. Buning uchun to'rtta asosiy maqsadga amal qilish kifoya.
- Bozorni tahlil qiling-raqobatchilar va potentsial mijozlar guruhini o'rganing.
- Mavjud xususiyatlar asosida ko'proq ma'lumotlarga ega bo'lish uchun mavjud mijozlar bazasini tahlil qiling.
- Turli xil xususiyatlardan foydalangan holda maqsadli auditoriyangizga kiradigan odamlarning portretlarini yarating – demografiya, qiziqishlar, afzalliklar.
- Fokus-guruhlarni o'tkazing, mijozlar haqida to'liq ma'lumotga ega bo'lish uchun so'rovlardan foydalaning.
Olingan ma'lumotlar sizning maqsadli auditoriyangizni aniqlashga yordam beradi, ammo asosiy maqsadga erishish uchun maqsadli auditoriyani segmentlarga ajratish kerak bo'ladi.
Ma'lumotlar segmentatsiyasi
O'zining maqsadli auditoriyasini aniqlagandan so'ng, kompaniya uni kichikroq segmentlarga ajratishi kerak. Bu sizga ma'lum bir shaxslar guruhlarida marketing faoliyatini tashkil etish, ularning samaradorligini oshirish imkonini beradi.
Maqsadli auditoriya bilan ishlashda uni segmentlarga bo'lish uchun uchta asosiy mezondan foydalaniladi.

Demografik. Mijozlarni quyidagi mezonlarga ko'ra ajrating: jinsi, ma'lumot darajasi va daromadlari, joylashuvi, yoshi. Bu sizga maqsadli auditoriya bilan iloji boricha aniqroq ishlashga imkon beradi – mintaqaviy xususiyatlarni hisobga olish yoki o'rta yoshda.
Psixososyal. Segmentatsiya uchun quyidagi belgilar qo'llaniladi – turmush tarzi, qadriyatlar, xarakter va boshqalar.
Xulq-atvor. Xarid qilish afzalliklari va xulq – atvor xususiyatlari bo'yicha tasniflang-xarid qilish tarixi ma'lumotlaridan xarid qilish chastotasini, afzal qilingan brendlar yoki toifalarni, to'lov usulini aniqlash uchun foydalaning.
Maqsadli auditoriya portreti
Yangi mijozlarni jalb qilish va mavjud mijozlarni jalb qilish uchun maqsadli auditoriyaning mavjud xususiyatlariga asoslangan portretni yaratish kerak. U sizning mahsulotingizga qiziqqan iste'molchilarning xususiyatlari va xususiyatlari to'plamini o'z ichiga oladi. Shunday qilib, siz maqsadli auditoriya bilan ehtiyojlar, og'riq va umidlarni hisobga olgan holda reklama strategiyasida aniqroq ishlaysiz.
- O'tkazilgan tadqiqotlar ma'lumotlarini birlashtirish bozor ehtiyojlarini chuqur o'rganishga yordam beradi.
- Demografik xususiyatlarning tavsifi reklama strategiyasini aniqroq rejalashtirishga imkon beradi.
- Mahsulotingiz hal qilishga imkon beradigan muammolar va auditoriya ehtiyojlarini ta'kidlang.
- Mijozlarni sotib olish to'g'risida qaror qabul qilishga qiziqtirishga imkon beradigan maqsadlar va motivatsiyalar ro'yxatini tuzing.
- Asosiy mijozlar auditoriyasi bilan hissiy aloqani yarating – hissiy ta'sirning qaysi usullari mijozni kompaniyangizga jalb qilishga yordam berishini o'ylab ko'ring.
Maqsadli auditoriya portretiga misol keltiramiz. Mansur, 33 yoshda, shaharlik. Oliy ma'lumotga ega, sport, fitnes bilan shug'ullanadi, avtomobilga ega. Uning asosiy maqsadlari sog'liq, faol dam olish va sayohatdir. U sog'lom ovqatlanish uchun oziq-ovqat izlaydi, avtosanoatning yangi mahsulotlariga qiziqadi.
Ushbu odam shaharda yashovchi, sport bilan shug'ullanadigan, avtoulovga ega, sog'lom ovqatlanish va faol dam olish bilan shug'ullanadigan yosh, faol va ma'lumotli odamlarning maqsadli auditoriyasiga tegishli.
Maqsadli auditoriya haqida ko'proq ma'lumot
Portretni segmentlash va tuzish mavjud ma'lumotlar miqdori etarli emasligi bilan murakkablashadi. Bunday holda, potentsial mijozlar auditoriyasini yaxshiroq bilish uchun vositalar yordam beradi.
- Anketalar va anketalar-mijoz auditoriyasidan kerakli ma'lumotlarni olish uchun ulardan foydalaning;
- Fokus-guruhlarni tashkil qiling-mijozlar nafaqat ularga oshkor bo'lishlari, balki aloqa jarayonida maqsadli auditoriya bilan ishlash uchun muhim bo'lgan fikr va umidlarni bildirishlari mumkin;
- Ijtimoiy tarmoqlarni kuzatib boring-sharhlar, sharhlar, munozaralarda ishtirok etish va kompaniyangiz yoki biznes sohangiz haqidagi nashrlarning repostlari tinglovchilarni yaxshiroq bilish imkonini beradi.
- To'g'ridan – to'g'ri tarkibni e'tiborsiz qoldirmang-mijozlaringiz bilan ular, umidlar, foydalanish tajribasi, afzalliklari haqida ko'proq bilish uchun ko'proq suhbatlashing.
Qo'shimcha ma'lumotlarga asoslanib, siz maqsadli auditoriya bilan aniqroq ishlashingiz mumkin.
Xulosalar
Maqsadli auditoriyani bilish maksimal darajada strategiya va reklama faoliyatini rivojlantirishga imkon beradi samaradorlik. Umumiy auditoriya uchun emas, balki sizning mahsulotingizga qiziqqan bir guruh odamlar uchun ishlash, talab va umidlarga mos keladigan narsalarni yaratish, aks sado berish va brendingizga bo'lgan mehrni oshirish.